13.10.15

En västerländsk soffpotatis bekymmer del 2

Den där känslan som uppstår när du sitter på ett morgontåg på väg ut i världen. Eller i alla fall på väg till Stockholm för en jobbintervju.

Var jag än varit, både fysiskt och psykiskt, så har mitt fotbollsintresse alltid följt med mig. Det började med VM1990 i Italien, sedan Tipsextra på lördagarna när jag gick på högstadiet innan jag runt trettio började drabbas alltmer av Italien och den italienska fotbollen.

Fotbollsintresset har egentligen bara växt i takt med att utbudet har ökat, de senaste säsongerna har jag inte missat många matcher som jag velat se.
Jag är 36 år nu, har inga barn, inget fast arbete, inte skrivit några romaner (ännu), ändå är jag fortfarande världens lyckligaste människa när jag kan ägna mig åt att se så mycket fotboll som det bara går under en hel helg.

Men nu sitter jag på ett tåg, på väg mot Stockholm, Värta hamnen, och kanske ett nytt jobb på en passagerarfärja. Andra arbetstider. Mycket helgjobb.

Att bara jobba måndag-fredag har förstås sina fördelar. Man kan se väldigt mycket fotboll på helgerna.
Men det har också varit problematiskt. Jag har haft svårt att välja och ännu svårare att välja bort. För nästan alla matcher, förutom möjligen Catania-Cagliari, skulle kunna vara helt fantastiska matcher.

Ibland är det så svårt att se en tydlig gräns mellan passion och besatthet.
För hur drar man en gräns mellan allt du vill se och allt du måste se.
Får jag jobbet på passagerarfärja så behöver jag nog inte tänka på det längre. Då klyvs mitt fotbollstittande på mitten, eftersom jag oftast då kommer jobba varannan helg. Oj oj... 
Det kommer således att krävas nya sätt att följa den europeiska toppfotbollen för mig, andra plattformar än ett par teve-apparater.

Och förmodligen finns det inte ens några plattformar för oss som bor i små hytter långt under vattenytan medan färjan gungar av dans och sång och Linda Bengtzing varannan lördag.

Jag väljer att se det som en utmaning. Men i och med dagens besked att Viasat kommer att visa Serie A blir det tuffast möjliga utmaning.